Návštěvníci začali během pandemie intenzivněji komunikovat s ubytovacími zařízeními. Po téměř deseti letech výrazněji stoupl počet přímých rezervací v hotelích. Vyplývá to z mezinárodní studie organizace HOTREC, která zkoumala pandemické změny rezervačních návyků hostů. Do studie se aktivně zapojili i slovenští hoteliéři sdružení v Asociaci hotelů a restaurací Slovenska (AHRS).
Od roku 2015 podle studie poprvé stoupl počet přímých rezervací, a to především díky e-mailovým rezervacím a rezervacím přes vlastní hotelové webstránky. Podíl přímých rezervací návštěvníků ve slovenských hotelových zařízeních dosáhl více než 62%. „Přímé rezervace přinášejí zákazníkům bezprostřední kontakt a možnost otevřeně personálu komunikovat specifická přání či potřeby. V neposlední řadě hoteliéři věrným zákazníkům často poskytují i různé bonusy v podobě dodatečných služeb nebo slev na využívání dalších služeb,“ přiblížil prezident AHRS Marek Harbulák.
Zhruba jedna pětina všech rezervací se uskutečnila přímo na webstránkách jednotlivých slovenských hotelů, což podle Harbuláka potvrzuje, že digitalizace se stává stabilní součástí spotřebitelského chování slovenských návštěvníků. Rezervy však vnímá zejména v oblasti spolupráce s tour operátory a cestovními agenturami. „Podíl jejich rezervací na Slovensku loni dosáhl jen 3,8 %. Za nelichotivým výsledkem lze hledat zejména nepředvídatelná, chaotická a ve srovnání s jinými zeměmi i přísnější protiepidemická opatření,“ míní Harbulák.

Přestože přímé rezervace loni stouply, studie potvrzuje, že závislost turistů na online rezervačních platforem nadále přetrvává. Více než polovina evropských hoteliérů zároveň podle studie přiznala, že online platformy na ně vyvíjejí tlak a nutí je akceptovat obchodní podmínky, které by hoteliéři dobrovolně nenabízeli – například speciální slevy či storno poplatky. „Dominantní podíl na trhu se bohužel může projevit i nastavováním nevýhodných obchodních podmínek, které jsou především malé a nezávislé hotely často nuceny akceptovat,“ podotkl Harbulák.
Do páté mezinárodní studie zaměřené na aktuální trendy při prodeji hotelových kapacit se zapojilo téměř 3900 hoteliérů z různých koutů Evropy. Studie potvrdila, že pandemie skutečně modifikovala zažité zvyky návštěvníků ubytovacích zařízení.